Dlaczego ćwiczenie siły mięśni jest takie ważne i niezbędne w rozwoju funkcjonalnym.

 

Mamy w całym ciele ok. 630 mięśni, z tego ok. 260 to mięśnie szkieletowe, a ok. 120 z nich bierze udział w tworzeniu naszego codziennego ruchu, jednym słowem tworzy naszą mobilność. To one są bezpośrednio odpowiedzialne za realizację naszego życia, za zdrowie nie tylko biologiczne, funkcjonalne ale także za poziom energii , odporność organizmu i stan naszego psychicznego życia. Bo to od sprawności funkcjonalnej tych mięśni zależy nasz stosunek do życia i realizacja życia, a słaba i ograniczona realizacja życia w wyniku niesprawności, braku siły czy bezwładu tworzy często stany zwątpienia, rezygnacji, ograniczenia, strachu przed bólem czy aktywnością życiową. Ale oprócz tych mięśni szkieletowych tworzących ruch naszego ciała, wewnątrz funkcjonują mięśnie strukturalne, odpowiedzialne za utrzymanie i stabilizacje naszego całego ciała i sylwetki pionowej wyprostowanej. To te właśnie mięśnie pilnują, żeby nasz organizm wykonywał każdy ruch w bezpiecznym zakresie, żeby amortyzować i stabilizować położenie wszystkich organów, narządów , układów i części ciała , niezależnie od pozycji jaką ciało przyjmie. To te mięśnie, stając się słabe, tworzą skrzywienia, zgarbienia pleców, przyczyniają się do utraty wzrostu i ograniczają naszą ruchomość. To w nich kumuluje się najwięcej napięć i to najbardziej trwale. Napięcie mięśniowe wyłącza na pewien czas lub na trwale część mięśnia, ograniczając jego sprężystość i siłę trzymającą i stabilizującą strukturę naszego ciała. To można zauważyć u starszych osób, kiedy ich sylwetki są już lekko lub mocniej przygarbione, pochylone do przodu, a ruch jest już ograniczony. Żeby do tego nigdy nie dopuścić, żeby zachować tę naturalną biologiczną siłę i sprawność funkcjonalną należy te wewnętrzne mięśnie strukturalne pobudzać do pracy, aktywizować przez trening kształtujący ich siłę. Nie po to, żeby były jak u Arnolda, ale żeby dawały nam do końca naszego Świata poczucie pewności funkcjonowania, swobody ruchu a za tym swobody życia. Bo z tego bierze się duża część radości życia, kiedy lekko, swobodnie i z wielką przyjemnością poruszamy się, realizujemy swoje umiłowane i ulubione zajęcia, pasje, wizje. Ja mam marzenie pojechać na co najmniej trzy miesiące na treking w Himalaje i wędrować jak tylko się da z plecakiem od wioski do wioski poznając nie tylko góry , ale kraj, mieszkańców, kulturę, a potem na inne trzy miesiące nad Amazonkę do dżungli brazylijskiej i Ekwadoru, pływać piroga po Amazonii i chociaż troszkę powędrować po dżungli jak Indianie tylko z przepaską na przyrodzeniu czy użyć prawdziwej dmuchawy. A przecież jeszcze będą na mnie czekać pustynie w Namibii czy Gobi w Mongolii, lasy tropikalne w Kongo i ostatni prawdziwy świat zwierząt w dorzeczu rzeki Okawango. A ciągnie mnie też do Indii i na daleką rosyjską Syberię, a też mam zamiar ponurkować w zanikającej wielkiej rafie koralowej kolo Australii czy spróbować swoich sił na desce w ciepłych falach Pacyfiku. A chciałbym jeszcze przy tym nauczyć się grać na akordeonie, zbudować dom i własnego robota. Dlatego trenuję moje ciało i cały organizm, żeby moje marzenia stały się realne. Program ćwiczeń z ciężarkami, który opracowałem właśnie jest przeznaczony nie tylko do wzmacniania mięśni szkieletowych ruchu, ale tez mięśni wewnętrznych strukturalnych. Tylko trzeba go robić, jednym słowem trzeba te wszystkie mięśnie trenować, wzmacniać. I do tego bardzo chce wszystkich tym artykułem zachęcić. Mamy 8 kompletów ciężarków handelki 1,5 i 2 kg dla Pań i 3 komplety ciężarków 4 kg dla Panów w magazynku ZSO nr 4. Każdy uczestnik zajęć w naszej Akademii może w trakcie zajęć niedzielnych na ok. 30-40 minut przed ich zakończeniem wziąć odpowiednie ciężarki i instrukcję oraz matę, stanąć sobie w kąciku sali lub na podium gdzie jest zawsze dużo miejsca i spokojnie zgodnie z instrukcją wykonać całą sesję, na koniec korzystając z rolek także wzmocnić sobie pas brzuszny i cały tułów z ramionami. Wszyscy ćwiczenia znacie bo je robiliśmy razem. Zawsze można poradzić się u mnie w zakresie ich prawidłowego wykonania. Jeżeli nie mamy w domu obciążników do ćwiczeń, to Ja znalazłem wystarczająco dobre , bezpieczne bo nie metalowe ciężarki, które za kilka złotych komplet można kupić i mieć do końca swojego świata, a przydać się mogą także Waszym bliskim, dzieciom, wnukom i każdemu , kto potrzebuje wzmocnienia swojego organizmu. Do tego zachęcajcie wszystkich swoim przykładem. Bądźcie dla wszystkich instruktorami tych ćwiczeń. Do tego dojdą tez ćwiczenia mięśni strukturalnych za pomocą obciążników dwuręcznych tzw. Kettli. Oczywiście nie będą to oryginalne metalowe ciężarki jakie są używane do kettlebella, gdyż one są niebezpieczne ze względu na swój kształt i twardość metalu. Nasze kettle to całkowicie bezpieczne, miękkie, skórzane gruszki bokserskie wypełnione metalowym śrutem kulkowym, zabezpieczone taśmą z solidnym uchwytem. Ja sam je robie i mam już takie dwie przygotowane, jedna dla Pań o wadze 8 kg i jedna dla Panów 12,5 kg. Będzie jeszcze jeden taki komplet, ale lżejszy dla Pań bo 6 kg, ale za to cięższy dla Panów bo 16 kg. Tak żeby dla każdego był dobrany odpowiedni ciężarek. Zestaw ćwiczeń opracowuję i z pewnością od 2017r można będzie już ćwiczyć. Pamiętajcie o jednym, że mięśnie strukturalne jak i mięśnie ruchu wymagają wysiłku nie tylko statycznego, ale też ruchu dynamicznego, gdyż wtedy najlepiej buduje się ich sprężystość i siła funkcjonalna. Stąd właśnie takie są programy naszych ćwiczeń budujących siłę funkcjonalną i kształtujących sylwetkę ( tu nie chodzi o sylwetkę lady fitness czy kulturysty mena, lecz o jej naturalny biologiczny kształt i wymiar, o jej stabilność i trwałość ). Dla wszystkich chętnych możemy zrobić jedno zamówienie i zakup na różne ciężarki ( hantlelki ) o różnych wagach od 1,5 kg do 4 kg, tak, żeby każdy miał swoje własne ciężarki do ćwiczeń w domu i żeby każdy z WAS mógł robić trening podstawowy z instrukcji. Nie żałujcie kilkadziesiąt złotych na WASZE zdrowie, bo potem, wydacie na jego przywrócenie o wiele…. wiele więcej. Zalecam dla wszystkich, którzy samodzielnie już wykonują te ćwiczenia z ciężarkami, żeby od czasu do czasu praktykowali ćwiczenia hatha yogi, pilates, stretchingu, min po to żeby zdrowo i bezpiecznie się rozciągać. Najlepszym zestawieniem, jest 1 godz. treningu w grupie, swój własny trening na sali z ciężarkami i potem przez ok. 20-25 minut hatha yogi czy pilates. A to już teraz jest do wykonania na Sali w ZSO nr 4 ul. Turowskiego 3. Od 2017r zawsze kiedy na zajęciach niedzielnych będzie obecna nasza instruktorka jumpingu Magda Petlak, przed zajęciami może zgłosić się do niej grupa chętnych do ćwiczeń z ciężarkami i wtedy o umówionej godzinie razem z nią można będzie wykonać cały trening budowania siły funkcjonalnej. Także ćwiczenia z kettlem. Natomiast osoby ćwiczące tylko w Klubie Gwardia, także mogą przyjechać na Turowskiego i wykonać taką sesję ćwiczeń. Takie same hantle po dwa komplety będą także w Sali Gwardii do Waszej dyspozycji i tam także będzie można samodzielnie ćwiczyć te ćwiczenia. W Sali Gwardii ponadto będą jeszcze taśmy do ćwiczeń TRX. TRX to trening z masą własnego ciała, do którego wykorzystuje się zestaw regulowanych pasów parcianych. Taśmy TRX można zawiesić w dowolnym miejscu w domu lub na zewnątrz, co czyni ten rodzaj ćwiczeń idealną alternatywą dla ćwiczeń z ciężarkami. Ćwiczenia z taśmami rozwijają ponadto bardzo dobrze mobilność i usprawniają zakres ruchu całego organizmu. Dzięki ćwiczeniom z taśmami można zdrowo, bezpiecznie i równomiernie rozbudować oraz wzmocnić mięśnie dużej części ciała bez obciążania stawów i kręgosłupa, oraz odbudować sprężystość i ruchomość stawów.

Cały program treningu funkcjonalnego w Naszej Akademii, uwzględniać będzie zarówno rozwój wewnętrzny na bazie systemów tradycyjnych jak i budowę zdrowia na bazie ćwiczeń ogólnorozwojowych w szerokim zakresie ich funkcjonalności. A ćwiczyć nasze ćwiczenia może każdy, niezależnie od wieku i stanu zdrowia.

                

 

Artykuły do pobrania

Created by Witryna - Projektowanie stron internetowych