1. Dzień zacznij od gimnastyki ustawiającej organizm do życia – gimnastyka przed wstaniem z łóżka (w artykułach powyżej) przynajmniej część I Ziemia lub kilku innych ćwiczeń z 10 ćwiczeń gimnastyki zdrowia.
  2. Nigdy nie zaczynaj dnia od jedzenia, codziennie po wstaniu wypij duży kubek ciepłej surowej wody (może być przefiltrowana) najlepiej z sokiem z cytryny, lub z witamina C w proszku (wszystko o wit C w Ośrodku na zajęciach). Woda to pierwsze co należy przyswoić żeby przepłukać układ trawienia i pobudzić jelito grube do wydalania. Ponadto ta woda rozpuszcza skondensowaną urynę w układzie moczowym. Między 7.00- i 8.00 wypij druga duża porcje płynów w postaci herbaty wieloziołowej, zielonej, Yerba Mate, czystka, ginko biloba, lapacho, oczyszczajacej czy regenerujacej. W Ośrodku można dowiedzieć się więcej o podstawowej suplementacji organizmu wit C, magnezem, wit D3 + K2 MK7.
  3. Nigdy nie pij w trakcie posiłku, ani bezpośrednio przed ani po, (nie mieszaj posiłków z napojami), wszelkie napoje pij między posiłkami, wyjątkiem jest tylko czerwone wytrawne wino, które można wypić w trakcie lub po posiłku mięsno-rybnym.
  4. Jeżeli możesz po wstaniu (po wypiciu porcji wody), po każdym posiłku i przed snem zrób ,,100 kroków” czyli kilka minut żywego marszu na powietrzu lub w domu na rowerku czy orbitreku (jeżeli pracujesz to zrób te 100 kroków w trakcie dojścia do pracy, czyli nie dojeżdżaj samochodem lub autobusem pod same drzwi zakładu pracy, ale wysiądź przystanek wcześniej, lub zostaw samochód w miejscu oddalonym od swojego miejsca pracy i zrób trochę marszu).
  5. Najlepiej po 1-2 godzinie po pierwszej porannej porcji wody wypij kolejną dużą porcję płynu w postaci herbaty zielonej, Yerba Mate, czystka lub ziołowej, np. z własnym sokiem z malin czy innych owoców, (zachęcam do robienia własnych soków co roku, są tanie i bardzo wydajne, gdyż z sokownika oprócz soku można otrzymać melasę która po zmieszaniu z sokiem i miodem oraz innymi owocami (np. cytrusowymi) może być zapasteryzowana. Jest to drugie płukanie układu trawienia i dostarczenie ważnych składników zdrowia z herbat, natomiast zrezygnuj z picia kawy naturalnej po turecku na czczo. Kawę wypij później lub spróbuj zamiast kawy pić cykorię prażoną lub zielona kawę naturalną.
  6. Pierwszy posiłek codzienny zjadaj nie wcześniej jak o godz. 9.00-10.00 zawsze w postaci szejka owocowo-warzywnego, gdzie zawsze powinna być jedna cytryna, na bazie dobrego naturalnego soku np jabłkowego tłoczonego, mozna wtedy dodać spirulinę i chlorellę, inulinę, błonnik oczyszczajacy, chia, wit C, magnez w formie jabłczanu czyli malat, i spozyc to  z migdałami, orzechami, siemieniem, zarodkami, suszonymi owocami i łyżką zdrowego oleju. gdyż to służy przyswojenia witamin, błonnika, enzymów, NNKT omega 3 i 6 i uzupełnieniu energii. Podstawa powinny być jagody, aronia, czarne porzeczki czy maliny, które mrozimy sobie na zimę.
  7. Nie jedz w ogóle, nigdy i nigdzie białego cukru, białego ryżu, żadnej mąki pszennej, żadnych makaronów i żadnych posiłków lub gotowych wyrobów gastronomicznych przygotowanych z udziałem tych produktów (unikaj fast foodów – to tłuszcze, węglowodany i cukry, z dodatkiem dużej ilości soli i glutaminianu a więc tylko przepełniające ciało kalorie).
  8. Zastępuj jak najczęściej w swoim codziennym odżywianiu ziemniaki, makarony, kluski, placki z mąki naszymi polskimi warzywami np. dużo brokuła, kalafiora, mieszanki warzywne ( mogą być mrożone ) selera, kapustą włoską czy pekińską, marchwią i cebulą i szpinakiem oraz fasolka zielona czy żółta (robiąc z nich różne krótko duszone potrawy, pasty czy farsze, z różnymi kaszami w tym najważniejszą z nich czyli jaglaną (kasza z prosa) i owsianą, (lub płatkami owsianymi), gryczaną, jęczmienną, oraz grochem włoskim (cieciorka) czy soczewicami czy brązowym ryżem.
  9. Do wszystkich posiłków mącznych lub z udziałem mąki używaj tylko pełnoziarnistej mąki razowej żytniej mieszanej z mąkami owsianą czy gryczaną,  lub dodatkiem jakiejś ugotowanej kaszy (w ten sposób można zrobić wszystkie smaczne posiłki takie jak naleśniki, pierogi, placki, kluski i inne).
  10. Spożywaj zawsze 50% warzyw w postaci gotowanej i nie mniej niż 50% w postaci surowej (bardzo ważne, gdyż surowe warzywa w tym np. sok z buraków uaktywniają w organizmie produkcję NO, tlenku azotu – gazu żywotności dla naszego organizmu).
  11. Posiłki przygotowuj i spożywaj skromnie i prosto, (im bardziej proste i surowe tym lepsze) nigdy nie jedz zupy razem z drugim daniem, tylko zawsze przed i po dłuższej chwili, w drugim daniu nie spożywaj mięsa czy ryb razem z ziemniakami, kaszami, ryżem, makaronami, kluskami. Zawsze zjadaj każdy element drugiego dania odrębnie, czyli najpierw warzywa, potem czyste mięso, potem surówkę ale nie ziemniaki, makaron lub kluski) czy inny przepełniacz jelit (proponuje już tego ostatniego składnika nie jeść gdziekolwiek jesteście)
  12. Zrezygnuj z potraw smażonych, jeżeli jednak musisz nigdy nie smaż bezpośrednio mięsa i ryb na patelni, połóż najpierw cienkie plasterki marchwi lub cebuli pokrop je olejem i na tym smaż swoje danie mięsne lub rybne, nie stosuj żadnych panierek, a jeżeli chcesz to tylko obtocz w ziarnach sezamu. najzdrowiej jest gotować na parze, wszystko jest wtedy lekkostrawne i o wiele zdrowsze. Ogranicz do dwóch porcji tygodniowo posiłki z białkiem zwierzęcym. W tym całkowicie zrezygnuj z czerwonego mięsa. 
  13. Rezygnuj kiedy tylko masz siły ze słodyczy, czyli cukierków, czekoladek, ciastek, ciast i wszelkich innych. Odmawiaj sobie słodyczy kiedy tylko możesz, a staniesz się lżejszym. Także nie pij żadnych słodkich napojów sztucznych. One wszystkie zakwaszają nam organizm, stąd tak wiele chorób wewnętrznych u ludzi. Choroby to bakterie, pasożyty, grzyby, drobnoustroje, które lubią zakwaszone organizmy. Kasza jaglana odkwasza organizm do odczynu zasadowego, więc jedz jej jak najwięcej, a nieraz gotowane proso (zmielone po ugotowaniu nadaje się do wyrobu ciast na makarony, kluski, naleśniki, pierogi z mąką razową żytnią), gdyż dodatkowo ma dużo błonnika i czyści jelito grube. Zamiast słodyczy jedz owoce, owoce suszone, orzechy w tym najwięcej włoskich. Jedynym wyjątkiem jest gorzka czekolada, której nawet kostka dziennie może nam poprawić zdrowie i nastrój. Tylko nie przed snem.
  14. Rób zawsze jak najwięcej własnych soków z owoców i warzyw w wyciskarce wolnoobrotowej lub sokowirówce, przynajmniej raz w tygodniu sok z wielu warzyw oraz z buraków (sok z buraków pij po 4 godzinach od zrobienia i mieszaj go ze świeżym sokiem z jabłek). Do soków z owoców dodawaj łyżkę ciemnego miodu. Wyciskarkę jeżeli masz zamiar kupić, to nie mniejszą niż 400 W mocy (są niedrogie i całkiem dobre wyciskarki pionowe firmy Berlinger w ich sklepie internetowym). Zawsze wszystkie owoce sokój całe ze skórą, jeżeli zagraniczne, to najpierw je sparz przez chwilkę w gorącej wodzie i wypłukaj w wodzie z ostem a potem z soda (w ten sposób z zagranicznych owoców pozbędziesz się pestycydów i chemii konserwującej) lub obierz tylko cienką zewnętrzną skórkę (dotyczy tylko cytrusowych) i zawsze rób soki na bazie naszych polskich jabłek i marchwi czy selera naciowego, buraków, kapusty.
  15. Ogólnie im bardziej Twoje odżywianie będzie systematycznie ułożone w ciągu dnia, im bardziej proste i skromne w zakresie ilości, im bardziej rozdzielone od siebie a nie mieszane, im bardzie surowe (nie w sensie surowości materii, tylko sposobu przyrządzania, czyli im mniej przetworzone termicznie i chemicznie) tym bardziej będziesz czul się lekko, tym bardziej zachowasz zdrowie wewnętrzne.
  16. Raz na kwartał czy na pół roku rób sobie oczyszczanie jelita grubego, najlepiej w weekend, czyli w piątek przez cały dzień tylko lekkie gotowane na parze lub bardzo małym ogniu z małą ilością wody warzywa, w sobotę 2,4 litra (6 butelek naturalnego kefiru np. Robiko) w 6 równych porcjach przez cały dzień, w niedzielę 6 porcji po 0,35 – 0,4 litra własnego soku z jabłek (za każdym razem sok robimy bezpośrednio przed spożyciem taki sok wyciskany mechanicznie można kupić w sklepach Biedronka w op. 3 l), czwarty dzień także gotowane na lekko warzywa. Zawsze codziennie rób porcję aktywności ruchowej, np. dłuższy żywy marsz lub jazdę na rowerze (w każdej sprawie w tym po zakupy), często biegaj truchtem, ćwicz każdą znaną gimnastykę najwięcej na powietrzu lub w domu i ogranicz jazdę samochodem do minimum. Ćwicz zawsze i codziennie gimnastykę dzienna 10 podstawowych ćwiczeń gimnastyki zdrowia i gimnastykę przed wstaniem z łóżka, pamiętaj, im więcej chodzisz tym dłużej chodzisz. Aktywność ruchowa utrzymuje organizm w kondycji, sprawności i żywotności. a więc w zdrowiu budując w ten sposób Twoją długowieczność. Pamiętaj, zawsze w aktywności powinna być zachowana równowaga, trochę ćwiczeń na sprawność i elastyczność, i zawsze trochę ćwiczeń na wytrzymałość i kondycję. Nie unikaj wysiłku, gdyż ona wzmacnia cały organizm i jego żywotność.
  17. Rób często wieczorem przed snem krótką medytację, siadając na dywanie w siadzie japońskim czy tureckim, na kocu, budując sobie w ten sposób chwilę wewnętrznego spokoju przy muzyce relaksacyjnej, można w ten sposób spojrzeć z dystansu na swoje codzienne problemy i sprawy, które każą nam ciągle w tym życiu się spieszyć. Tutaj masz możliwość zwolnić na chwilkę. W Akademii jest dostępne nagranie audio do starosłowiańskiej medytacji mantrycznej JARUHA. Jest nie tylko praktyką relaksacji, ale wzmacnia układ oddechowy.
  18. Gdy ktoś pragnie oprócz oczyszczenia także schudnąć do powyższego oczyszczania jelita grubego dodaje sobie następne dni długiej diety oczyszczającej: w 5 i 6 dzień pieczone jabłka (w piekarniku, prodiżu z pól łyżeczką miodu i śliwką suszoną do każdego jabłka) – po dwa jabłka co 3 godziny, w międzyczasie pijemy wodę źródlaną lub przefiltrowaną z kranu lecz nigdy nie zimną, z sokiem z cytryny (sok z cytryny możemy sobie wycisnąć na cały dzień). Kolejne dwa dni (6 i 7 ewentualnie jak mamy chęć 8 dzień), w każdym dniu przygotowujemy w sokowirówce 2 litry soku na cały dzień, z 1 kg grejpfrutów + 1 kg pomarańczy + 200 g cytryn i do tego 200 g destylowanej wody. Przez 2-3 dni rano o godz. 6.00 pijemy szklankę ciepłej wody z łyżką soli gorzkiej, Potem za 0,5 godz. pić co 0,5 godz. 100 ml zrobionego soku przez cały dzień aż do jego zakończenia. Możemy w ciągu dnia zjeść trzy pomarańcze lub grejfruty w przypadku uczucia silnego głodu. To mamy już za sobą 8 dni diety. Kolejne 2 dni (9 i 10 dzień) w każdy dzień jemy od rana do wieczora tylko 2 kg bardzo ciemnych winogron i nic więcej. Przez kolejne 2 dni (11 i 12) spożywamy tylko gotowane na parze lub w niewielkiej ilości wody warzywa, pieczone jabłka i z rana delikatnie gotowany kleik z płatków owsianych z suszonymi owocami, a do tego z samego rana o godz. 6.00 codziennie bierzemy 5 gram liścia laurowego drobno kruszymy i gotujemy z 300 ml wrzątku na małym ogniu przez 5 min. Wywar z liśćmi wlewamy do termosu i odstawiamy na 5 godzin. Potem przecedzamy i zlewamy z powrotem do termosu. Pijemy przez najbliższe 11 godzin małymi porcjami co 15 minut (po ok. 7 ml). W następne dwa dni (13 i 14) już coś jemy, zaczynamy każdy dzień od porcji ciepłej wody z sokiem z cytryny, potem możemy herbatę zielona lub Yerba lub ziołową a od godz. 10,00 porcja kleiku owsianego z suszonymi owocami, potem o 12.00 kasza zdrowia czyli 100 g gotowanej kaszy jaglanej, 100 g gotowanej marchwi i 100 g gotowanych buraków i 100 g niesiarkowanych suszonych moreli. Wszystko zmieszać i zmielić maszynka do mięsa i dodać 2 łyżki soku z cytryny. Można dla smaku dodać łyżeczkę miodu. Jemy w trzech porcjach na śniadanie, obiad i kolację przed godz. 19.00. Do tego między posiłkami zawsze pijemy dużo ciepłej wody, herbaty ale nie czarnej, Czyli razem mamy 14 dni ,,cierpień” ale nie będziemy głodni i spragnieni. Do tego codziennie duża porcja ruchu, który oczyszcza i wspomaga odchudzania. Z rana gimnastyka przed wstaniem, potem na piechotę do pracy lub długi marsz, (oczywiście bierzemy z sobą produkty do wykonania diety), po pracy także długi marsz, w domu 10 ćwiczeń gimnastyki zdrowia, ćwiczenia Universum, ćwiczenia gimnastyki funkcjonalnej ( w Akademii sa dostępne nagrania sesji tych ćwiczeń na video ), jazda rowerem, trucht, żywy marsz, lub inne formy ruchu, wieczorem spokojna gimnastyka rozciągająca typu hatha Joga przez co najmniej 15 min. W słoneczne dni dużo przebywamy na powietrzu dla witaminy D. Telewizję jeżeli chcemy oglądamy ćwicząc, a nie siedząc w fotelu. Całość tych 14 dni będzie miało swój efekt w zależności od tego jak po nich będzie wyglądało odżywianie i styl życia. Jeżeli je zmienimy na dobre i lekkie to będzie trwały efekt. Jak wrócimy do niepoprawnego stylu odżywiania i życia to efekty będą krótkotrwałe. Do tego oczyszczania które może słuzyc do zrzucenia masy i wagi, nalezy koniecznie dodać solidne wysiłkowe i kondycyjne ćwiczenia co najmniej przez pół godziny codziennie. Może to być kulomarsz (nie ma lepszej metody na zdrowie układów oddechowego i krążenia - bliższe info na zajęciach) i ćwiczenia siłowe izometryczne i z ciężarkami na utrzymanie i aktywizację tkanki mięśniowej (ćwiczenia także na zajęciach w naszym Ośrodku). Instrukcje ćwiczeń są w zakładce Artykuły. Pozna je pobrać w pdf.

Zrównoważony ruch, zdrowe odżywianie i chwilka medytacji to profilaktyczna medycyna stylu życia.

To jest 18 najbardziej podstawowych wskazówek dla zdrowia. Może być ich więcej, lecz gdy będzie się chociaż te stosować w życiu (w miarę możliwości i chęci sumiennie), to można zachować zdrowie lub je odbudować i naprawdę cieszyć się życiem, a nie tylko samymi przyjemnościami życia, a to jest różnica. Powodzenia.

Zdzisław Gudojć

Artykuły do pobrania